19 februari 2013

Den där om att det går bra med ett par snygga och bra springskor också

Eftersom det är min födelsedag så tänkte jag önska mig lite grejer. Här kommer min önskelista:
 
barnmark femtonplus vitsippor och tussilago. Högre lön, inte bara för mig utan för alla som är underbetalda och lägre betalt till vita kränkta män-jobb. Mindre stress mer tid flexiblare regler ohårda lagar. Vård istället för fängelse, pedagogik istället för ökade barn- och ungdomsgrupper. Rött istället för blått Gustav istället för Fredrik. Kvinna där man nu sitter. Kvinna där man nu breder ut sig.
 
Ingen diskriminering i kön ålder färg längd bredd yrkesgrupp samhällstyp.
 
Sverigedemokraterna ut ur rikstan! Missnöjesröstande hittar meningsfull aktivitet. Kärlek åt svenska folket så att svenska folket blir kärleksfullt. Ett hem åt alla världens medborgare, förståelse för varför folk som flytt hit vill bo i Södertälje. Förståelse för att folk flytt hit. Förståelse att det inte är ett val de gjort förståelse att de inte men södra Spanien då? där är det ju varmare än i Sverige på vintern! Förståelse.
 
Att män får samma status i sin föräldraroll som kvinnan idag har. Att rosa och blått blir färger och inte kön. Att bra tv-serier aldrig får hålla på i så många säsonger att de blir dåliga att musik alltid får finnas. Att min son börjar sova längre än till sex att han kommer att börja trivas på förskolan. Att min man alltid kommer att vara kär i mig och jag alltid i honom. Att alla får vara friska och leva så länge de vill att jag själv gör det samma. Att jag inte behöver ångra "så länge de vill" om någon börjar närma sig tvåhundra och bara tjoho! ska leva tills jag är femhundra!
 
Jag önskar mig en solig sommar och jämställdhet. Jämlikhet och att folk reser sig på bussen för de som behöver sitta. Ingen kärlekssorg och all lycka till alla mina vänner. Att inga vargar eller lodjur skjuts och att Sverige vinner fotbolls-EM i sommar. Att jag orkar springa en mil under Midnattsloppet och att allas bebisar lever när de föds och efter att de fötts. Jag önskar ingen fattigdom, semla till alla och att de som inte vill äta häst-lasagne ska få slippa.
 
Jag önskar mig fred på jorn.

14 kommentarer:

Mirijam sa...

Skitbra! Jag ska göra allt som står i min makt för att du ska få allt det där. Grattis på födelsedagen.

Lisa sa...

Åh Jenny. En dag får du högre lön, för då är du ledare för ett (nytt?) fint parti som ställer upp i riksdagsval och då ska jag rösta på dig.

Anna sa...

Bra där Jenny! Och grattis i förskott.

när det börjar sa...

Grattis!

Linnéa i Colorado sa...

Woooop Wooooop! Grattis Jenny!

Anonym sa...

Hej! Har läst din blogg länge men aldrig kommenterat. Det jag undrar har inte heller med detta inlägg att göra. Jag har förstått att Fimpen skrek periodvis. Har en liten tjej på snart sex veckor och hon skriker och skriker, kvällarna är galna. Hur gjorde du/ni för att överleva? Detta är terror!!! Tips mottages gärna.

Jenny sa...

Anonym: Vi överlev inte. Eller jo, det gjorde vi, men det var på håret. Mina bästa tips är att stoppa in hörlurar och lyssna på musik, så att du/ni inte hör skriket, det gjorde att jag inte slängde honom i golvet. Jag förstår folk som misshandlar sina bebisar. Alltså på riktigt. Jag förstår att det går att tappa förståndet helt.

Koliken gick över när vi testade akupunktur och det försvann på en vecka.

Ni andra, fina fina: Tack! Jag är för trött för att bli statsminister, men om några år så!

Lisa sa...

Ja tänk vad fint det vore, att se dig som stadsminister. Kanske jag önskar mig i 30-årspresent när jag tänker efter. En stringbokhylla och en Kånken känns genast lite egoistiskt.
Och. Jättegrattis! Hoppas du haft en toppendag.

Anna sa...

Jag vet fler som har testat akupunktur och det har hjälp. Så bara do it!

Anna sa...

.....och på tal om KÄNSLAN när man bara vill drämma till sin unge. På riktigt. Och man bara tänker en tacksam tanke att tack gode gudrun att jag har begåvats med en spärr.
Som ventil gick jag ut i köket och skrek och bankade en stol i golvet.
Det saknas lite färg där nu.

Och känslan ar gått över (för mig). Tror att mycket handlar om total språkfrustration, åt båda åll. Både fråb föräldern och från barnet.

Och nej, skrikandet är säkert skadligt och hotfullt och makt, men alltså. När man håller på att implodera, vad ska man göra?

Åsa sa...

Grattis! Jag vill också ha allt listan så hoppas att önskningarna blir uppfyllda!

SARA sa...

Grattis Jenny i efterskott!

Jenny sa...

Fina ni! Tack igen!

Colombialiv sa...

Grattis fina du! Hoppas att alla önskningar går i uppfyllelse!